ABC – find det her

Nogen steder hedder det en Q and A. Hos os kalder vi det skolens ABC. Her har vi samlet en række informationer, som vi ved, ofte er efterspurgte.

Adresseændring
Bekendtgørelser
Bogdepotet
Bibliotek
Deltagerbetaling (studieture, ekskursioner, m.m.)
Ferieplan
Forsikringer
Forsømmelser
Forældre- og elevmøder
Fællestimer
Glemte sager
Idræt, fritagelse for
Kantinen
Kontoret (administrationen)
Lektieværksted
Oprydning
Parkering
Pedellen
Psykolog
Ringetider
Skemaændringer
Sygemelding
Studiekort
Udmeldelse
Ulykker og dødsfald

Adresseændring

Skulle der ske ændringer i dine personlige oplysninger som navn, adresse, telefonnummer eller lignende, skal du give kontoret skriftlig besked, så hurtigt som muligt, så vi kan sikre, at du får alle nødvendige informationer fra os.

Bekendtgørelser

Hvis du vil læse uddannelsesbekendtgørelserne for enten hf eller stx, kan du finde dem på undervisningsministeriets hjemmeside.

Bogdepotet

Bogdepotet finder du i kælderen under hallen. Indgangen finder du ved indgangen ved omklædningsrummene. Du kan henvende dig i bogdepotet i ekspeditionstiden, som er mellem kl. 9:30-10:30. Hvis du beskadiger skolens bøger, skal du betale erstatning. Bøgerne skal forsynes med solidt omslag (gerne gennemsigtigt plastik), transporteres forsvarligt og mærkes med dit navn, klasse og skoleår. Du må ikke skrive i bøgerne.

Bibliotek

For information om bibliotek og bogdepot, besøg bibliotekets egen side.

Deltagerbetaling

Deltagerbetaling (studieture, ekskursioner, m.m.)

Både stx og hf er økonomisk frit tilgængelige og uddannelserne berettiger elever til at søge om Statens Uddannelsesstøtte.

Alle undervisningsmaterialer udleveres af skolen. Hver elev får sat 60 kroner ind på printkontoen pr. skoleår. Printes der herudover, er der tale om egenbetaling. Ekstra print kan købes på kontoret.

Der er stationære computere til rådighed i arbejdsområder på skolen, og bærbare computere kan lånes af lærerne på biblioteket til brug i klasserne. Det forventes dog, at elever selv har egen bærbar computer/tablet til brug i undervisningen, til lektier og til eksamen.

Både stx og hf har en studietur indlagt som del af undervisningen. Vi indhenter fordelagtige tilbud på elevernes vegne og får gode grupperabatter, og elevernes deltagerbetaling kan derfor maksimalt nå op på henholdsvist 3500,- for stx og 3000,- for hf. Hertil kommer naturligvis turens lommepenge.

I løbet af et undervisningsår kan der være et svingende antal ekskursioner til diverse museer, i biografen eller ud i naturen. En ekskursion vil maksimalt have en egenbetaling på 75 kroner.

Skolen har sit eget konditionsrum som helt gratis kan benyttes udenfor skoletiden. Der skal dog betales et depositum på 100,- i forbindelse med udlevering af en nøgle til rummet. Beløbet returneres ved aflevering af nøglen. Man skal forinden have fået et introduktionskursus. Disse afholdes jævnligt af en idrætslærer.

Ferieplan

For en oversigt over ferier, fri- og helligdage, se skolens års- og ferieplan.

Forsikringer

Skolen har ingen forsikringer, der gælder for elever. Det vil sige, at din families forsikringer som hovedregel skal dække personskader eller skader på elevernes ejendele.

Forsømmelser

  1. Hver dag registrerer læreren elevfravær.
  2. Oplysninger om dit fravær vil du kunne finde ved at logge ind på Lectio.
  3. Efter fravær angives grunden på Lectio.

Vi anbefaler, at du læser skolens studie- og ordensregler for mere information om mødepligt og fravær.

Forældre- og elevmøder

Udvalgte mandage i september afholder vi aftenmøder for 1. klassernes elever og forældre. Derudover tilbyder vi alle elever og forældre en konsultation med de lærere, de ønsker at tale med.

Fællestimer

Vi planlægger hvert år en række arrangementer og fællestimer. Der er mødepligt til disse arrangementer.

Glemte sager

Glemte sager kan findes i kassen for glemte sager i cykelkælderen. Indleverede værdigenstande findes på kontoret.

Idræt, fritagelse for

Når du skal have idræt, forventer vi, at du møder op omklædt og deltager aktivt. I tilfælde af småskavanker skal du deltage i det omfang, småskaden tillader det. Kan du i en kortere eller længere periode slet ikke dyrke idræt, eller kan du kun dyrke idræt i et vist omfang, skal du have en lægeerklæring, en udtalelse fra en fysioterapeut, sygehus el.lign. (en såkaldt tro- og loveerklæring). Henvend dig til Grethe Andersen på kontoret.

Kantinen

I skolens kantine er der hver dag mulighed for at købe mad og drikkevarer.

Kontoret (administrationen)

Rektor-, uddannelsesleder-, sekretær og økonomikontoret ligger i sydfløjen ved forhallen. Kontoret har åbent hver dag kl. 08:00-15:30, dog ikke i frokostpausen.

Lektieværksted

Vi tilbyder lektiehjælp i forskellige fag fra først i september. Tidspunkterne for de forskellige lektieværksteder er angivet i toppen af dit skema i Lectio.

Oprydning

Du har et medansvar i at holde skolen pæn og ren, og du skal selv sørge for at rydde op omkring dig i undervisningslokaler, opholdsrum, kantine og grønnegårde. Det vil sige, at du skal lægge affald i papirkurve, aflevere tomme flasker i kantinen, stole  op efter hver undervisningsblok mv.

Parkering

Du kan stille din cykel i cykelkælderen eller under overdækningen på parkeringspladsen mod nordøst eller sydvest.

Knallerter skal placeres under overdækningen på parkeringspladsen mod nordøst.

Pedeller

Hvis du har brug for at benytte skolens lokaler efter normal skoletid, skal du aftale det med skolens kontor og pedel Glenn Giversen. Han har kontor i vestfløjens underetage. Du kan også ringe til ham på tlf. 96 31 66 25 / 20 20 09 10 eller sende ham en mail på gg@aalborghus.dk

Psykolog

Skolen yder rådgivning til elever, der har brug for hjælp. Vi har bl.a. tilknyttet en fast psykolog, Du kan læse mere om psykologrådgivningen og kontakte hende her.

Ringetider

Blok 1 kl. 8:15-9:50

Blok 2 kl. 10:05-11:40

Frokostpause kl. 11:40-12:10

Blok 3 kl. 12:10-13:45

Blok 4 kl. 13:55-15:30

Skemaændringer

Der forekommer hyppigt skemaændringer pga. lærersygdom, kurser, studie- og erhvervsorientering mv. Vi opfordrer dig til dagligt at tjekke dit skema på Lectio.

Studiekort

Ved studiestart får du udleveret et studiekort af skolen. Det skal du medbringe og forevise ved skolefester mv.

Sygemelding

I tilfælde af længerevarende sygdom skal du ringe til kontoret og meddele årsagen til dit fravær. Bliver du syg på prøve og eksamensdage, skal du ringe til skolens kontoret om morgenen. Se i øvrigt studie- og ordensregler.

Udmeldelse

Hvis du overvejer at melde dig ud, skal du henvende dig til din studievejleder, som vil drøfte årsagen og dine muligheder med dig. Hvis du efter denne drøftelse fortsat ønsker at melde dig ud, skal du henvende dig til Mona Chander på kontoret.

Ulykker og dødsfald

Hvis der i din nærmeste familie sker alvorlige ulykker eller dødsfald, bedes du eller din familie underrette skolen. Vi vil på skolen forsøge at hjælpe dig over den første vanskelige tid. Kontakt enten rektor, kontoret, en af dine lærere eller din studievejleder. Få mere information i vores omsorgsberedskab.