Lærere bliver klogere på sårbare unge

16 lærere, gymnasievejledere og psykologpraktikanter brugte deres onsdag på efteruddannelse i mentor-rollen hos chefpsykolog Marianne Schøler.

Nogle af de unge, vi møder i vores hverdag med undervisning kæmper med en lang række psykiske vanskeligheder, der kan stå i vejen for et trygt, givende og frugtbart studieliv. 16 lærere, gymnasievejledere og psykologpraktikanter fra Aalborghus Gymnasium brugte derfor deres onsdag på efteruddannelse i mentor-rollen hos chefpsykolog Marianne Schøler, der har gjort dem endnu klogere på mødet med de psykisk sårbare unge.

“I en tid, hvor vi får flere og flere psykisk sårbare unge, synes jeg, det er utroligt vigtigt at være klædt fagligt på til, hvordan man skal tackle og kan hjælpe de unge mennesker”.

Sådan lyder det fra Janne Plauborg, der til dagligt underviser i tysk og engelsk, om sin motivation for at deltage i kurset.

Efter kurset er hun begejstret for de nye redskaber, dagen har givet hende: “Kurset gav et godt indspark til den del af vores arbejde [med psykisk sårbare], og jeg glæder mig til at fordybe mig endnu mere i emnet og bruge det i praksis på de elever, som jeg har været så heldig at få lov at hjælpe. Vi fik nogle helt konkrete redskaber og materialer, som vi kan gå direkte ud og bruge. Og jeg glæder mig til at komme i gang!”

 

Hvad er psykisk sårbare unge?

Nogle af de sårbare elever, vi møder, kæmper med diagnostiske og emotionelle udfordringer som fx angst, depression eller personlighedsforstyrrelser. Andre har kognitive vanskeligheder, der begrænser den unges evne til at skabe overblik. Alt sammen udfordringer, der kræver støtte for at kunne fastholde koncentration og indarbejde daglige rutiner i forbindelse med et studie.

For nogle elever vil vanskelighederne, hvis ikke de bliver taget hånd om, fortsætte videre i det fremtidige uddannelses- arbejds- og ungdomsliv. 

Det er naturligvis håbet, at vi som skole kan støtte disse elever til at overvinde deres vanskeligheder i ungdomsuddannelseslivet og derefter give dem modet, ballasten og redskaberne til deres videre færd